dinsdag 16 december 2008

Mark Mazower

Voor wie het interesseert, bezoek eens de website van de Britse historicus Mark Mazower: http://mazower.com/index.html
Ik kan van hem aanraden: Duister continent (een geschiedenis van Europa in de 20ste eeuw) en The Balkans. Op de site vind je ook zijn artikels.



Nu lees ik Salonica - City of Ghosts, een mooi uitgegeven boek over de stad Thessaloniki voor ze vergriekst werd, m.a.w. voor alle sporen van joodse en moslimaanwezigheid vakkundig werden verwijderd (vandaar de titel). Voor één keer is het boek dus beter dan de stad, en déze reis kost maar 10 euro...

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Vergrieksing was toen ook verfilosofering denk ik zo, toch een stap vooruit ten opzichte van zionisten en hamas-adepten die blijven worstelen met wat voor godsdienst moet doorgaan, maar een strijd om poen is.
Wat me het volgende vers ontlokt :

Zin,
als jij
Onzin
tot zijn ware proportie
kan herleiden
zal ik je soms
God te noemen
octo

Ivan Jennes zei

Niet in dit geval, Octo. De vergrieksing waarover ik spreek vond plaats in de 20ste eeuw, vanaf 1912 (de "bevrijding" van de stad door het Griekse leger). Het had dus alles te maken met nationalisme en helaas niets met de Antieken.

Anoniem zei

Bedankt historicus, ne mens zou meer tijd moeten hebben om naar al die linken te moeten gaan zien. Hopelijk is Thessaloniki veranderd sinds de laatste keer dat ik er was in de tijd vóór de gsm...ik heb heel veel straten gedaan om een telefoonkot te vinden dat werkte in 1991...weet je waar ik uiteindelijk een telefoon vond die werkte...onder een berg kranten in de kiosk voor het station aldaar...ik vroeg waar dat ik kon bellen en die man sleurde warempel een telefoon vanonder zijn stapel oude kranten uit. Wat betreft die niet Griekse invloeden, tip: Lucas Cathérine
o

eric rosseel zei

Aks vriend van Fernand Ronsmans en als kenner van de Griekse stad Thessaloniki groet ik U.

Eric Rosseel

http://ericrosseel.blogspot.com

eric rosseel zei

En blijkbaar kent u ook Octo.

Misschien kennen wij zelfs elkaar !

Ivan Jennes zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Ivan Jennes zei

Wees welgekomen, Eric Rosseel. Ik maak van de gelegenheid gebruik om een lijn uit te werpen naar uw blog.