zaterdag 15 augustus 2009

Rashied Ali (1935-2009)

Drummer van de late Coltrane, hier in een droomkwartet met Peter Kowald (contrabas), Marilyn Crispell (piano) en Charles Gayle (sax).



Over Charles Gayle (foto hieronder) gesproken: zijn Touchin' on Trane is een free jazz meesterwerk en al jaren de plaat waarmee ik ongenode gasten naar huis speel.
(Andere platen die uitermate geschikt zijn voor dit doeleinde: Machine Gun van het Peter Brötzmann Octet en enkele cherry picked albums van John Zorn - titels op aanvraag verkrijgbaar.)



Wat mij dan weer brengt bij een zekere vriend die mij af en toe komt opzoeken. Op een keer toonde ik hem een boek van Louis Paul Boon (zijn favoriete schrijver), dat ik had meegebracht van de bib. Hij heeft wel drie bladzijden luidop voorgelezen! (Kleine druk!) Ik voelde mij daar nogal ongemakkelijk bij worden, vooral omdat ik niet wist of en wanneer hij zou ophouden. (Het was een dik boek.) Ik heb dan maar een techno-cd’tje opgelegd, in de hoop dat..., maar nee. Ik heb dan het volume wat opgevoerd, en toen was hij in zijn gat gebeten.

Geen opmerkingen: