vrijdag 3 oktober 2008

Henry Purcell - Dido & Aeneas

Eén van de eerste opera's ooit geschreven: de oudst bekende uitvoering vond plaats in 1689 in een meisjesschool (lees ik op wikipedia).
Ik heb een uitvoering uit 1961 van het English Chamber Orchestra o.l.v. Anthony Lewis, met Janet Baker in de rol van Dido. Volgens de kenners is deze uitvoering verouderd (te weinig barok, te veel romantiek), alleen: de "historisch correcte" versies die ik al heb gehoord komen nog niet tot aan de enkels van deze.*
Dit is één van mijn desert island discs.

Hieronder het pièce de résistance: When I am laid in earth met Janet Baker (Glyndebourne, 1966).



When I am laid in earth
may my wrongs create
no trouble in thy breast.
Remember me, but ah!
forget my fate.


Of nog dit faustiaans citaat:
Great minds against themselves conspire
and shun the cure they most desire.


* Ow!Ai! Dat heb ik geschreven voor ik de versie van René Jacobs en het Orchestra of the Age of Enlightenment heb gehoord met de sopraan Lynne Dawson in de rol van Dido (Harmonia Mundi 901683). MA-GI-STRAAL.

Geen opmerkingen: