vrijdag 31 december 2010

Rob Riemen - De eeuwige terugkeer van het fascisme

Ik heb op deze laatste dag van het jaar gelezen:

 

Vrienden (je hoort mij al komen...): lees dit indringend filosofisch essay over the state that we are in!
Het is voedsel voor geest en ziel.

(Voor wie een goed wetenschappelijk werk over het fascisme zoekt: The Anatomy of Fascism van Robert O. Paxton.)

Nog cultuurpessimisme: Der Untergang des Abendlandes van Oswald Spengler (dateert al van 1918). Ik lees af en toe een willekeurige bladzijde - meer is moeilijk, maar niettemin: een boek dat mij dierbaar is, al was het maar voor dat mooiste woord van de Nederlandse taal:
a v o n d l a n d.

Dit doet me dan weer denken aan Robert Wyatt, die zingt over Old Europe.

Tot slot:
De enige echte tegenkracht voor het fenomeen Auschwitz is persoonlijke autonomie, het vermogen tot reflectie, zelfbestemming, niet meedoen, je niet aanpassen en in plaats van een karakterloos individu, een persoonlijkheid, een onafhankelijke geest zijn. (Theodor Adorno)

Aan M.: ik voeg er voor jou nog dit aan toe.
(Adorno en Horkheimer) argue that the concept of reason was transformed into an irrational force by the Enlightenment. As a consequence, reason came to dominate not only nature, but also humanity itself. It is this rationalization of humanity that was identified as the primary cause of Fascism and other totalitarian regimes.

Ik wens jullie een goed jaar.

1 opmerking:

Anoniem zei

of zoals Timothy Leary zei ;
THINK FOR YOURSELF
M