maandag 8 augustus 2011

Donald Byrd - Bill Evans - Booker Little



Ik zou gezworen hebben dat de trompettist op All Alone (Quiet Temple) (hierboven) Booker Little was, maar volgens het gezaghebbende http://www.jazzdisco.org/ zou het toch om Donald Byrd gaan.
De rest van de bezetting mag er ook zijn: Pepper Adams (baritonsax), Bill Evans (piano), Paul Chambers (contrabas), Philly Joe Jones (drums) en Earl Zindars (percussie).
Opgenomen in NYC in de lente van 1960.

De illustere Earl Zindars, hierboven op percussie, is de componist van één van de mooiste nummers van Bill Evans, How My Heart Sings!, dat hieronder begint na het thema van Five en de introductie door Humphrey Lyttelton (zelf een Engelse trompettist).



Aaaah, en dan toch nog Booker Little, één van mijn favoriete jazztrompettisten (samen met Clifford Brown, Freddie Hubbard en Miles Davis). Over Booker Little, jong gestorven (23), schreef The Penguin Guide to Jazz zo ontroerend: The arithmetic is depressingly straightforward: 23 scant years. (of toch iets van die strekking - ik heb die editie van de Guide blijkbaar weggegeven en citeer uit het hoofd). Een latere editie, die nog wel in mijn kast staat, schrijft toch ook mooi: Some artists are simply in a hurry.



(met dank aan M voor de voorzet)

2 opmerkingen:

Katy zei

Jij bent er klaar voor, denk ik. Geniet van je 'weekend with the boys' - ik zal het onthouden ;-)

Ivan Jennes zei

Boys, boys, boys
I'm looking for a good time
Boys, boys, boys
Get ready for my love
(Sabrina)