zondag 20 februari 2011

Irréversible (2002) - Gaspar Noé




Ik huiver wanneer ik nog maar aan deze film denk.
Ik heb hem voor het eerst gezien in Films & Filmers, een prachtinitiatief van een eenzame Aarschotse cinefiel, die maandelijks de betere film naar de provincie bracht (mét inleiding). Hij kon daarvoor rekenen op de logistieke steun van de locale cinema - het waren andere tijden. En toen werd de cinema overgenomen door een "groep" en toen vond de "groep" dat Films & Filmers concurreerde met de eigen programmatie en toen werd Films & Filmers afgevoerd.
Later heb ik de film aan mijn beste zesdejaarsklas vertoond, wat mij niet in dank werd afgenomen (omwille van het controversiële thema: de mens).
Toegegeven, deze film is, ook voor de geoefende kijker, driekwart pure horror. Er wordt radicaal komaf gemaakt met de filmische traditie om geweld te esthetiseren.
Wanneer (ook voor de kijker) de totale wanhoop bereikt is, klaart de hemel op en volgt één van de mooiste sequenties uit de geschiedenis van de film: een ode aan het leven op de tonen van het adagio van de 7de symfonie van Beethoven. En net tijdens dat herademen krijg je een mokerslag in het gezicht.

In de link vind je de sequentie waarover sprake, maar ik neem aan dat ze pas haar volle effect bereikt na de martelgang die eraan voorafgaat. Je herkent Monica Bellucci.

http://www.youtube.com/watch?v=-gJREXlUM3Y

[Om god weet welke reden mag dit fragment niet gekopieerd worden vanuit YouTube.]
[Als bewijs van het oog voor detail van de filmmaker: in de parkscène is zelfs het boek dat Alex (Bellucci) leest niet willekeurig gekozen: An Experiment with Time van John William Dunne.]

7 opmerkingen:

Ellen zei

Jezus !!! Dat was een vreselijke film, ik ging bijna de zaal verlaten. Dat deed ik ooit 1 maal : bij Tokyo Decadence (heb je die al gezien?)

Ivan Jennes zei

Daar ga ik naar op zoek, Ellen! :-)

Ellen zei

Net doen niet doen

Kat zei

'Films en Filmers'... those were the days. Ongetwijfeld heb je het over mijn oud-leraar geschiedenis. Kan me niet herinneren dat iemand anders me ooit 'Dekalog' van Kieslowki aangeraden heeft. Onze verplichte schoolfilms kwamen, dankzij hem, allemaal uit de F&F-collectie.

Ivan Jennes zei

@ Ellen: O jawel! :-p Heb al wat teasers bekeken op YouTube! :-)
@ Kat: de man achter F&F heet Kris V.H. Overigens, binnenkort komt het CC met een opvolger van F&F!

Kat zei

Echt? Daar kijk ik alvast naar uit. Was Eddy F. (ook leerkracht in SJC) ook niet één van de bezielers?

Ivan Jennes zei

Inderdaad! Eddy F. was de secondant van Kris V.H.