woensdag 3 september 2008

leestip (en wat voor één): Oblomov



Beste lezer,
Geloof niets van wat ik schrijf, behalve dit:
Ongeveer 10 jaar geleden (denk ik, in elk geval: lang geleden) las ik Oblomow van I.A. Gontsjarow (ik heb het boek - Rainbowpocket - op mijn schoot liggen): een iets minder bekend schrijver uit die geniale 19de eeuw van de Russische literatuur. (Men spreekt wel eens over de 20ste eeuw als "the American century"; wel, dan was de 19de Europees en veel beter, en natuurlijk is Rusland Europees.) Oblomow - en ik vertrouw op mijn geheugen en niét op de flaptekst - is een jongeman die er niet toe komt om uit zijn bed te komen, niet zozeer omdat hij lui zou zijn, maar omdat hij er de zin niet van inziet. Uiteindelijk overtuigt zijn Duitse vriend Stolz (ik verzin niets) hem om een liefdesaffaire met Olga te beginnen, die natuurlijk mislukt omdat hij er de zin niet van inziet.
Ik denk dat iemand - in the end - maar een tiental boeken overhoudt aan een leven lezen, en dit is één van de mijne.
Blz. 762 (niet vooruitlezen!) is één van de hartverscheurendste bladzijden uit de wereldliteratuur. Ik wens iedereen dit leesgeluk toe.
до свиданья!
Ivan

Geen opmerkingen: