maandag 1 september 2008

Marguerite Duras

Iedereen kent L'amant en Hiroshima mon amour (allebei verfilmd), en ik ben zeker geen Duras-kenner, maar één boekje raad ik iedereen aan: La maladie de la mort, waarvan ze zelf zegt dat het "pourrait être représentée au théâtre".
Slechts 57 bladzijden in een uitgepuurde taal, wat het ook leesbaar maakt voor wie niet bijster goed Frans leest, zoals ikzelf.
Geef mij 10 teksten die ik nooit eerder heb gezien, stop er eentje van Duras tussen en ik haal 'm eruit.
Grote klasse.
P.S. John Zorn heeft een prachtige hommage gewijd aan la grande dame op zijn cd Duras:Duchamp (Tzadik TZ 7023), een hypnotiserend werk in 4 bewegingen voor 2 violen, piano, orgel en percussie. Hieronder een audiolink naar de korte 2de beweging.
02 Duras-Deuxième Livre.wma

Geen opmerkingen: